fairtrade

Idag pratade vi som sagt om orättvisan i världen på en station under kofirmanddagen.
När jag kom hem idag och de hade bryggt kaffe, så frågade jag om vi hade rättvisemäekt kaffe. Och då svarade pappa "nej, jag köper rättvisemärkt när det är bra pris på det. För du Ester, vet du hur mycket det skiljer i pris på vanligt kaffe och rättvisemärkt...?". Och då gick jag på pappa och nästan skrek att vi måste köpa rättvisemärkt o.s.v och att jag kommer köpa alla varor rättvisemärkt när jag blir äldre. Då sa pappa "du kommer att förstå när du bli äldre, Ester". Visst, det skiljer mycket på priserna, i och med att vi är en så stor familj så behöver man ju pengar. Och om man inte är typ värsta mångmiljonären så har man ju inte pengar till att köpa sånt egentligen. Kaffe är ganska onödigt, så om kaffe ska finnas så borde varena paket vara rättvisemärkt, och de borde vara lite mer budgetpris på det så att alla som vill dricka kaffe har pengar. Men sedan måste man ju lägga lite mer på det så att även de som arbetar ska få lön. ÅH! Livet är inte lätt alla gånger!!!! Livet är så orättvist, och det var hemskt att läsa en lapp idag på konfirmationen där det stod som rubrik "om jorden var ett samhälle med 100 invånare så skulle..."
*... 30 st vara analfabeter.
*... 80 st inte ha någonstans att bo, eller ett ihopfallet ruckel.
*...3 st ha en dator.
*...1 st ha en utbildning.
ungefär sådär, o.s.v...

Jag ska skaffa ett bra jobb så att jag kan hjälpa till så gott jag kan. Endast köpa rättvisemärkt & ekologiskt... om det nu var så enkelt.

Vi är lyckligt lottade!



Fairtrade- kaffebönor







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0