Tyskland x2 2010 - Schneverdingen

Efter 100 mils bussresa på ca 12-13 timmar under natten till måndagen den 4e oktober, så var vi framme i Schneverdingen. En stad ca 8 mil ifrån Hamburg.

Vårat första möte med våra tyska "värdelever" var i deras matsal, den s.k. Mensan. De satt runt borden i den fräscha salen och väntade. Jag och min tysk log mot varandra så fort vi fått syn på varann och jag slog mig ner, fick en söt mugg med får på av henne att dricka ur. :)
De sjöng någon svensk sång på tyska för oss och vi åt frallor med sylt och nutella tillsammans.

Sedan begav vi oss ut i staden för stadsrally. Vi utförde olika uppgifter och jag fick en underbart god våffelglass av min tysk innan vi gav oss iväg. Två kulglassar, den ena med chokladsmak och den andra hette Cookies. Yummy! :)
Kan säga att min grupp med bl.a. lagmedlemmar som min tysk Celina, en annan tysk tjej vid namn Fenja och sedan några svenska tjejer. Blev lite förvånad, men tydligen var vi rätt duktiga!


På tisdagen åkte vi med tåg till Hamburg!
Där besökte vi ett av världens största miniatyrland och en kyrka med världens drygaste trappor (vi fick steppa upp för 400 trappsteg. Och det var rätt jobbigt, jaa), vid namn Micheliskyrkan. Vi åkte också en sväng med båt och sedan fick vi en kort stunds shopping. Stressigt, men jag fick med mig en topp och en cardigan hem.
Det var nog under tisdagskvällen som jag och Celina åkte med hem till Michelle, tysken som Amanda bodde hos, och fikade med kaffe och åt kakor ur en 3- kilos hink med småkakor. Hehe..
Sedan tittade vi på filmen "17 Again".

Sedan var det en riktig nöjes- ondsag!
Började med att vi satt oss på en buss för att åka cirka 2 mil till nöjesfältet Heide Park. Vi var där ett ganska bra tag, och det var en riktig höjdar- park! Grymt roliga åkattraktioner och sådär. Men ett litet minus över att de inte hade lotterihjul med choklad och sånt där. Men det fanns ju något liknande, som att t.ex. skjuta ner burkar med bollar. Som jag försökte mig på typ 2-3 gånger. Jag ville ju ha en mjukis- Mario! Eller.. Yoshi kanske. F*n att det inte blev någon vinst, jag var envis där alltså! ;)
På kvällen där så var det disco på deras enorma skola, KGS heter den tror jag. Jag dansade loss i min svarta spetsklänning och mina boots med snörning. Snygg outfit, diggar kombon! Det var ju år sedan man var på disco, så det var väldigt kul! :D

Efter en rolig onsdag så blev det en workout- torsdag!
Vi skapade olika planscher över Eksjö. Min grupp som bestod av mig, Amanda, Denise och Agnes, vi gjorde ett arbete om boende och bad i Eksjö.
Lite senare sedan så var det utställning i HELA skolan, så det verkade som att alla elever på skolan hade utfört något projekt för att visa den eftermiddagen.
Amanda och jag gick runt tillsammans och checkade av de olika klassrummen. I ett klassrum hade de ett "körper- tema". Körper betyder kroppen då, och där inne fanns det genomskurna människolungor, koögon som pojkar experimenterade med. Yuck, men ja, intressant tycker jag det är så fort det handlar om anatomi liksom!

Igår, fredag, åkte vi då hem igen. 08:15 avgick bussen ifrån Schneverdingen.
Jag fick ett paket av min tysks familj. "It's pretty heavy", sade jag och log mot Celina. Och jag beslutade mig för att öppna det i bussen efter en stund. I låg en enorm salami, en burk honung, ett ljus i en söt lykta med rosor på och choklad. Gulligt! :)
Bussresan/bussresorna tycker jag gick väldigt snabbt och smidigt faktiskt! När vi anlände i Eksjö igårkväll runt kl. 19, så tänkte jag; "är vi redan framme? Vad smidigt och snabbt det har gått egentligen!". Ett gäng filmer var igång i bussen, som "Troja" och "Remember Me", sedan hade jag ju min True Blood- bok att läsa också.
Vi stannade i Ljungby och åt på Donken där. En liten pommes, en liten cola och sedan en cheesburgare (blev en till sedan, blev inte riktigt mätt först) beställde jag, för ynka 34 spänn!

Det har varit en väldigt bra, rolig och ganska lärorik vecka i Tyskland! Jag ångrar det absolut inte och ser fram emot ett ha Celina här hemma hos mig i maj nästa år! :)








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0