100521- Berlin

Hej på er!

Jag har ägnat små tankar åt bloggen, men inte tagit mig i kragen och orkat skriva ihop något inlägg, som ni säkert märkt.
Men nu kör jag, för det finns ju en del att berätta, som om resan till Berlin! Asså jag kommer ju då skriva upp varenda liten sak jag/vi har gjort. Men jag ska försöka skriva någorlunda- o- jättedetaljerat. Haha! Hängde ni med där eller? ;)

Tidigt på morgonen den 12:e maj for hela konfagänget iväg med bussen till den fantastiskt vackra staden Berlin.
Bussresan, inkl. 2 turer med färjor och några raststopp, tog drygt ca. 12 timmar.
När vi var framme vid A&O Hostel (Am Zoo, står det nog för) som vi skulle bo på, så fick vi information (jag berättar inte så detaljerat som om alla gånger då vi hade info-tid i alla fall, uteslutet! Heh..), och sedan fick vi våra rum. Jag sov med 8 andra tjejer i ett rum. Räknar upp dem; Agnes, Amanda, Anna H, Jessika, Moa A & Moa R, Martina och Erika. Kan säga er att vi alla delade på ett litet badrum! Även att jag typ alltid fick gå in och göra i ordning mig sist på kvällen och morgonen, att jag alltid är sist alltså, måste skriva om det någon gång, så gick det faktiskt ganska bra att dela. Min handduk jag hade tänkt torka ansiktet med, råkade jag låta hänga där inne, och då frågade en efter en om de kunde torka händer och allt vad det nu må ha varit, på den. Sure. Den fick assistera handhandhanddukdukduk åt alla typ, haha. Så den luktade inte så mumma efter en vecka i det badrummet. Hoho. Nu blev det en detalj här typ, ops! Let's go on...

Eftersom att vi kom rätt sent till hotellet/vandrarhemmet, så hände det inte mycket mer den kvällen, vi åt väl förresten middag där, någon gratäng med skinka i tror jag det var.
Dagen efter, torsdagen den 13/5, så hade vi stadsrundtur med bussen och med en toppenbra guide vid namn Jens! Vi fick se väldigt mycket av staden. Vackra byggnader, monument, Berlinmuren, Berlins domkyrka som var helt fantastiskt vacker och det allmänt fina, som den tidiga grönskan m.m.
Efter runtturen gick vi på Hard Rock Café. Wow! Vilket häftigt ställe! Det var cool stämning där inne och det var goda hamburgare som vi fick, och glass på det. =)
De flesta affärer var stängda den torsdagen eftersom att det var kristihimmelfärdsdagen. Men då vi hade fritid så gick vi runt och checkade out staden, vart de bästa affärerna fanns och sådär. Det fanns Starbucks! :D

Fredagen den 14/5 vaknade man väl upp runt runt 7, och frukosten serverades kl. 8 varje morgon.
Vi hade fritid under förmiddagen och då fick vi lunchpengar av Kristina, en väldigt trevlig ledare.
Den dagen köpte jag upp typ alla mina pengar. Vi strosade runt och kikade på affärer som H&M, Mango, Zara. Jag köpte ett linne på Mango. Det är halvlångt, når väl över rumpan, armygrönt och så har det en urringning som sträcker sig ganska långt ner med snörning i mitten fram. Var ganska osäker på om det verkligen var snyggt i omklädningsrummet. Tyckte det satt bra och att färgen på linnet framhävde min ögonfärg. Det satt också bra och jag tyckte om det speciella med det. Så därför hängde det med dem!
Vi åt pizza på en pasta/pizza- restaurang till lunch. Det var fina pizzor!
Sedan köpte Amanda och jag också solglasögon på World Of Accesories. Ray Ban- liknande bågar i svart.
Och sist men inte minst, mitt bästa köp; Ett par marinblå Converse i hög modell, som jag suktat efter! De gick på 65 euro, alltså 650 svenska kronor. Kanonbra! =)

Efter fritiden gick på på muséet Story of Berlin. Det var ganska intressant, och jag försökte läsa så många skyltar med historefakta som jag pallade. Det var ett väldigt fint museum! 

Den regniga lördagen 15/5 for vi iväg med bussen och guiden Jens till koncentrationslägret i Sachsenhausen.
Det låg en bit utanför själva Berlin.
Att gå bland- och i barackerna där i området och se hur det ser ut, det känns väldigt tungt. Det är som att fångarnas känslor finns kvar där, överallt. Att de har delat med sig av dem, lämnat kvar dem längs väggar av baracker, golv och tak och i självaste luften. Det känns väldigt down där, vilket det ska göra med tanke på allt hemskt som hänt där. Man ska inte vara sprudlande glad, för då förstör man hela upplevelsen, man får inte känna den gnutta av hur förfärligt det må ha varit. Men det känns häftigt att ha besökt en sådan plats, speciellt med en bra guide!
Efter denna vistelse så gick vi bort till en liten restaurang en bit bort. Vi åt schnitzel och pommes.
Vi var också och gick bland ett monument av stenar, som är en symbol för alla de tusentals judar som mist sina liv i förintelsen. Rennstenarna gick i vågor och betongblocken blev högre och högre ju längre in i monumentet man kom. Riktigt coolt.


söndagen 16/5 var vi på gudstjänst i svenska Victoria församlingen där. Det var faktiskt en bra gudstjänst, för psalmerna var fina och det var tjejer från typ Norrköping eller något sånt som sjöng fint också.
Sedan hade vi nog fritid under eftermiddagen.
Under kvällen grillade vi på hotellets terass, hela gänget. Det blev långa korvar, currywurst kanske? Och kotletter med potatissallad till. Solen stekte på skönt och de flesta var på bra humör. En skön sista kväll på den härliga resan!

Sedan åkte vi hem runt 9 på morgnen måndagen 17/5.

Jag har tyvärr inga bilder att bjussa på. De har jag i mobilen... Vet inte alls vart min överföringssladd kan vara, den har varit borta ett tag nu nämligen.
Skulle verkligen vilja lägga upp bilder också!

Skriver imorgon, efter konfirmationen och firandet här hemma.
Jag är jättetrött nu.
Kram och godnatt!


Kommentarer
Postat av: Agnes

koteller?? xDD

2010-05-22 @ 08:28:04
URL: http://agneesekedahl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0