Mietek Grocher

Hej!

Jag har inte haft tid, tillgänglighet eller lust att blogga på sista tiden. Livet har känts allmänt tungt vissa dar.

I tisdags och onsdags hade vi temadagar, om andra världskriget.
Vi tittade på bio, på metropol, under tisdagen. Den filmen hette "Livet är underbart", och den var väl lite udda men ganska bra mot slutet ändå.
Under onsdagen var vi på en riktigt intressant och otroligt gripande föreläsning, av en farbror som heter Mietek Grocher på 84 år som suttit i flera koncentrationsläger och är en av få överlevande. "Det är ett mirakel att jag överlevde, jag vet inte varför jag gjorde det...". Det är helt otroligt! Man fick beställa hans bok sedan, och det gjorde jag.
Han berättade om hur han levde i Warszavas getto, om sin familj han älskade så, hur han med sin bror och sin far följdes åt genom sju olika koncentrationsläger och då han lyckades rymma ur en gaskammare.
Det var så gripande att jag var helt dämpad resten av dagen. När jag kom hem kunde jag inte hindra att mina ögon fylldes av tårar då jag hade smält hans ord.

Nu är det helg och nästa vecka är det PRAO! Yes! Det ska bli SÅ intressant att PRAO:a på sjukhuset. Jag ska vara på ortopeden men också få göra en del studiebesök, som på BB och ambulansen. =)

Trevlig helg!


Mietek Grocher med sin bok "Jag överlevde".
OBS! Bilden är ifrån google, då Mietek föraläser någon annanstans-
inte från den föreläsningen vi var på alltså!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0