Dag 1- Om mig själv.

Jag är en tjej född vintern 95 som heter Ester Allstrin.
En tjej som bott i två städer- halva än så länge mitt levda liv i Vetlanda där jag växte upp, och nu har jag bott i en annan liten stad i Småland vid namn Eksjö. Jag föddes faktiskt i denna stad.
Jag har flyttat runt till ca tio olika bostäder och även olika skolor. Den skola jag gick de tidiga lågstadie- åren i här i Eksjö, Prästängsskolan, är den skola jag går sista året i nu i 9an. Det var både en lågstadie- och högstadieskola förr, nu är det bara en högstadieskola. Sedan gick jag förskolan och första klass i Vetlanda, för övrigt i en fin skolbyggnad som kallades Kyrkskolan vilken tydligen kommer att rivas eller hur det nu var (det är nog inte längre en skola iallafall). Sedan upphörde då Prästängsskolans lågstadie, vilket innebar att min klass och alla andra lågstadieklasser där fick splittras och föras till andra lågstadier här i Eksjö. Jag valde Linnéskolan där jag gick klass 4, 5 och 6.
Nu när jag pratar om skolan så kan jag ju lika gärna dra hur mina sista skolår kommer att bli (vilket jag inte vet än egentligen..). Gymnasiet väntar nu, och de program jag har riktat in mig på är väl Vård- och omsorgsprogrammet (VO) och Naturvetenskapsprogrammet (NA). Jag funderade också på Samhällsprogrammet (SA) ett litet tag, men då jag inte är så intresserad av SO- ämnena och mest var sugen på det för att jag tycker om att skriva, så utesluter jag nog det programmet bland de program som intresserar mig mest...

Att jag flyttat så många gånger beror på att mina föräldrar skilde sig när vi bott kanske 2 eller 3 år här i en villa i Eksjö. De flyttade till olika lägenheter, träffade nya kärlekar och sedan har de skilt sig fler gånger och hittat nya o.s.v... Så det har varit en lite jobbig fas i mitt liv med föräldrar och styvföräldrar (jag känner ibland saknad efter dem, för de blir ju som extra föräldrar till en när man lever med dem i flera år).
Jag bor nu varannan i vecka i Gamla Stan hos pappa här i Eksjö och ute på vischan några kilometer utanför stan med mamma. Jag har många gånger tyckt att det känns för flängigt och sådär med att packa ihop hela min garderob för att bo hos båda mina föräldrar såhär. (Nu när jag skriver detta funderar jag starkt på att stadga mig på ett ställe eller flytta till en egen lya...). Jag är väldigt familjekär och älskar mina föräldrar väldigt mycket. Det är lite jobbigt det här...

Men lite djupare om mig själv nu.
Jag är rätt osäker som person, inte så självsäker alltså. Jag har ju mina stunder då jag känner mig sådär härligt säker, men till grund och botten har jag varit så osäker att jag nästan fryst ut mig själv från mina vänner. De jag umgicks med tyckte jag var negativ och jag kände mig kass och otillräcklig liksom.
Det var en tid under första året i högstadiet som jag hade det jobbigt med vänner liksom. Det resulterade i att jag gick runt själv i skolan mellan lektionerna. Ibland försökte folk liksom rycka upp mig, men jag var för osäker för att våga falla med i sådana vågor. Jag hade liksom chanser.
Amanda och Agnes lyckades dock, de jag umgås med idag. De är två jättesöta och omtänksamma tjejer som jag är glad över att ha lärt känna.
Nu känner jag hur min självsäkerhet växer med åren. Jag har helt andra tankegångar än i början av högstadiet, för efter föregående sommarlov kände jag mig nästan som en helt annan människa i sinnet. Eller, det där var kanske att ta i, men det har iallafall skett en stor förändring. Jag är självsäker, jag måste bara inse det liksom.
Sidor som jag är stolt över hos mig själv är att jag är väldigt självständig- jag har kommit på att jag inte tycker om när folk säger åt mig att göra saker hit och dit, för sådant "kommer jag ju på själv". Eller nästan lite sådär är det iallafall. Det beror egentligen på sammanhanget. Annars är jag påhittig och kreativ och kommer på bra idéer om jag får säga det själv. Hehe ;)
Annars är jag väldigt vänlig och omtänksam som person, bryr mig mycket om hur andra mår och kanske ibland för mycket om vad andra tycker också. Jag är också effektiv och intelligent.
Jag tycker att livet är spännande och ibland får min kropp en våg av upplevelse- och upptäckande-sug- jag vill liksom
ut i världen och upptäcka en massa! Viss musik kan väcka detta sug och jag får ett... ett rus.. Ja, ett RUS är det jag får! Det är så härligt, men när detta rus går över känner jag mig ibland lite dämpad efter ett tag. Det kan liknas vid svag ångest. Det kan leda till att jag bara tänker negativt och låter tårar falla lite smått. Men detta inträffar, tack och lov, inte ofta alls.

Mina intressen är att läsa och skriva- litteratur är min grej har jag kommit på. Jag har en del Word- dokument i en mapp i min dator. Där har jag bland annat en vampyr- novell på drygt 10 stycken A4- sidor. Den är väl inte klar, för det vet jag inte när den kommer bli, om den ens kommer bli. Haha.. Jag skriver lite sådär pö om pö på den. Och någon gång läste jag det jag skrivit på den för mina vänner.
Jag läser mycket också, mest skönlitteratur. Jag tycker om sci- fi, romantiska thrillers och romaner. En av de bästa böcker jag läst är bl.a Genom dina ögon (The Host) av Stephenie Meyer. Hennes Twilight- serie är också grymt bra skriven, tycker jag. Så Stephenie Meyer är en av mina favoritförfattare. Jag har läst alla Katarina Von Bredows ungdomsböcker, vilka jag tycker är väldigt bra de också. Och Michelle Pavers Vargbröder- serie. Grymt bra!
Alla dessa böcker är samlade i min älskade bokhylla.
Jag är också intresserad av människans anatomi. Människokroppen är oerhört intressant tycker jag!
Biologi är då ett utav min favoritämnen. Speciellt då det handlar om just våran kropp.

Där hade ni en del av mig i textform.
Bilder vore ju trevligt, kanske. Men de får dyka upp i efterhand isåfall.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0