TENS

Hejsan.

Idag hade vi gymnasiet på Prästängsskolan. De olika programmen på skolan hade varsin monter liksom, dit man kunde gå för att få information eller testa något.
Vi fick också välja vilka program vi ville gå och lyssna på, då elever från programmen berättade om deras linje. Jag gick på OP, NV, SP och HP.
Inne i skolan testade jag på olika grejer. Först var det en "klinisk fysiolog assistent" som gjorde ett ultraljud och kollade på min puls på halsen.
Sedan kollade jag min hälsa hos en terapeut, och då fick jag ha som två klämmor om mina handleder. Där fick jag sitta och vara avslappnad med stängda ögon i 3 minuter. Jag hade väldigt bra värden enligt henne, men min hjärna hade lite för högt värde eftersom att jag tydligen tänkt lite för mycket under den tiden, eller något sådant...
Sedan, det coolaste men dock obehagligaste, TENS!
TENS står för Transkutan Elektriskt NervStimulering och används vid smärtlindring. Vanligtvis använder man svaga elektriska strömmar, men den tjejen som testade det på oss använde lite starkare.
Det var ganska obehagligt när strömmen höll på att stimulera nerverna i min arm. Det kändes som när man har myror i foten ungefär, fast värre. Det såg så himla fult ut när fingrarna ryckte och hade sig. Jag hade mina små "lappar" därifrån stötarna kom, på underarmen. Det var jag och Elin som körde samtidigt, hon hade sina lappar på överarmen.
Känns lite coolt att ha testat TENS nu! Har tidigare sett några videor på youtube med en kille som heter Tim. Då testar han TENS samtidigt som han försöker dricka, hälla upp flingor o.s.v... Se videon nedan t.ex!

Jag blev i alla fall lite mer övertygad och sugen på att gå OP på gymnasiet efter att elever därifrån berättat om hur det är.
Det lät väldigt fint att OP- klassen där är som en familj. För när någon blir sjuk eller ska operera sig t.ex. börjar de fundera över vad som kan ha orsakat det och sådär. Och sedan har de sjukhussängar inne i klassrummen, vilket lät väldigt kul! Jo, men just nu känns det verkligen som att OP är det jag verkligen vill gå! =)





Hahahaha! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0