090607

Hallå allt folk!

Vaknade vid halv 10 idag, gosh! Det är sent..nej, det va väl ganska skönt, åt frukost ute i solen, fast sen försvann den ett tag och så blev det lite svalare, så jag gick in och åt istället. Efter frukosten tog mamma, Peter och jag en ganska lång promenad med hundarna. Isak följde ju inte med som vanligt..
När vi kom hem tog vi en fika och sedan sprang jag ner till sjön en snabbis och tittade hur det gick för Isak att fiska. Det gick inget vidare, så han hängde med oss in till stan för att rösta, handla och hämta plattång.

Isak och jag gick ner till sjön igen för att se om fiskarna hade vaknat till klockan 15. Vi fiskar alltså med kastspö. Första draget gör Isak. Ingen napp. Jag testar efter honom, och posh, en gädda!
Vi står ute på bryggan och fiskar, så Isak tog över medans jag stod och skrek "Aaaaah, en gäddaaaaa, jag har fått en gäddaaaaaa!!". Isak bara; "lugna ner dig Ester!". Jag var både glad och livrädd på samma gång. Haha!
Vi hade ju ingen hov eller något att ta upp den med, så vi liksom drog gäddan in mot land. När vi väl fått upp den på land ska vi ju bryta nacken av den (Igår gick det ju vääldigt bra att göra det på abborrarna. De låg och sprattlde i högst en halvtimme). Så Isak tar sin krok av järn med träskaft han gjort i slöjden och slår till, på fel ställe.. Sen försöker han igen, och det gick väl tillslut. Sen ringer jag Peter och berättar vad vi fått, och han ber mamma gå ner. 
Vi fortsätter att kasta, och på det tredje draget får Isak napp. Han bara, "Shit, jag tror det är en gädda!". Mycket riktigt. Vi försöker göra likadant med den, alltså dra den inåt land, men när vi är påväg så släpper den. Jävlar!
Vi fick nöja oss med en gädda. MIN gädda! Åh, vilken fiskelycka!
Nu ligger gäddan fint rensad i en plastpåse med en fin etikett på i frysen.

Ikväll blir det Peters goda tortellinigratäng till middag.
Imorgon har vi friidrottsdag på Ränneborg, och jag har ju anmält mig till stafetten, som jag säkert gör mig bort mig eller något på. Haha!


Min fina fångst!
(man kan undra vad mamma håller på med i bakgrunden?)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0