tårar

Jag har gråtit två gånger idag.
Först grät jag när jag skar lök. Det sved i ögonen.
Andra gången var precis nyss, då vi såg på filmen "försoning". Den var otroligt sorglig.
Man kan gråta när man både är sorgsen eller lycklig. Tårar betyder att du inte kan hålla inne känslorna. De rinner ut. Känslodroppar. Det är helt okej att gråta, skäms inte. Killar har svårt för att låta känslodropparna rinna ibland, tror jag. Är det inte så?

I människoögats ögonlock finns två sorters tårkörtlar. De små som producerar tårfilm, ett tunt genomskinligt fett som smörjer ögat varje gång man blinkar. De större tårkörtlarna, en invid näsan i varje ögonvrå, producerar de saltrika tårarna som flödar när människan gråter. Dessa tårar innehåller inte fett och de torkar ut ögat då de sköljer bort den fina tårfilmen. Ögat irriteras då och blir 'rödgråtna'. För barn och unga är detta inget problem. De blinkar till lite och så har de fått en ny skyddande hinna med fet tårfilm över ögat.
Källa: Wikipedia.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Vecknas blogg tävling i min blogg! :)



Var gärna med! ♥

2009-06-20 @ 12:57:32
URL: http://cuitelinnea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0